בסביבה תחרותית בלתי פוסקת חשוב שנדע לבצע מהלכים עסקיים ואסטרטגיים מתוכננים. במאמר זה נבצע סקירה והסבר על אחד המודלים הנפוצים ביותר לחקר סביבה עסקית ונבצע ניתוח מקרה לדוגמא
מהו מודל סווט (S.W.O.T)
מודל SWOT נפוץ בשימוש בעסקים (לרוב ארגונים גדולים), אך ניתן להשתמש בו באספקטים עסקיים ואישיים רבים שאינם קשורים לאו דווקא למטרה העיקרית שלשמה הומצא המודל. ניתוח SWOT הומצא ונעשה בו שימוש לראשונה בשנות ה60 המוקדמות על ידי אלברט האמפרי באוניברסיטת סטאנפורד. המודל פותח בצורתו המקורית עבור ניתוח 500 החברות המובילות ולסייע להן בקבלת החלטות אסטרטגיות. המודל הפך לאחד המוצלחים בעולם העסקי וחברות רבות משתמשות בניתוח SWOT נכון לרגע כתיבת שורות אלה. בנוסף לחברות עסקיות, נעשה שימוש במודל סווט גם בתחום החינוך, ארגונים ללא מטרות רווח, עסקים קטנים ואפילו לניתוח מחלקות פנימיות בתוך ארגונים. לאחרונה החלו לבצע שימוש במודל גם לניתוח אישי של תכונות עובדים ומתן משוב אישי בהתאם.
להלן הסבר קצר על סעיפי המודל עם שאלה לדוגמא שניתן לשאול את עצמנו בביצוע הניתוח:
ניתוח פנימי:
S - STRENGTHS - חוזקות, מימדים בהם יש לחברה יתרון משמעותי ביחס למתחרים, כגון ניסיון, גודל, איכות כ"א, שיטות ניהול, הובלה טכנולוגית, שליטה על חומרי גלם, יתרון לוגיסטי, מוניטין, קשר עם ספקים וכו'.
במה הארגון צריך להיות טוב יותר מהמתחרים
רוצים לגייס עובדים להייטק - לחברות השמה מומלצות לחצו כאן
W - WEAKNESSES - חולשות, מימדים בהם לחברה יש נחיתות משמעותית ביחס למתחרים. מותג חלש, חוסר נאמנות לקוחות וכו'.
מה הארגון שלנו צריך לשפר
ניתוח חיצוני:
O - OPPORTUNITIES - הזדמנויות שמאפשרות לחברה צמיחה, התרחבות לשווקים חדשים, הרחבת קו מוצרים, שירותים נוספים, אינטגרציה קדמית ואחורית, שת"פים, התפתחויות טכנולוגיות, חקיקה, שינויים חברתיים, כלכליים וכו'.
מהם הטרנדים החמים בשוק וכיצד הם יכולים להגדיל את המכירות שלנו
T - THREATS - איומים המסכנים את מצב החברה, עד לרמה של איום על קיומה של החברה, כגון כניסת מתחרים, גידול איטי בשוק, גידול שלילי, חקיקה ותקנות, שינויים בצרכים, טעמים ועוד.
מהם היתרונות שיש למתחרים עלינו
מתי ולמה מומלץ לעשות SWOT Analysis
ניתוח S.W.O.T מתבצע לרוב בתחילתה של חשיבה אסטרטגית לצורך קבלת החלטות עתידית. השימוש במודל מתבצע מכיוון שהוא מאפשר לחשוף הזדמנויות שהיו "לא ברורות" או שלא חשבנו עליהן מכיוון שלא ביצענו ניתוח וחשיבה מעמיקה על הדברים. לדוגמא, ניתן לגלות נישה בשוק שלא חשבנו עליה או כיוון לחדירה והתפתחות של מתחרה שעשוי לפגוע בנו ועכשיו כשאנו מודעים לכך, ניתן להתגונן.
כיצד לבצע ניתוח SWOT
מומלץ שבתחילת התהליך, מקבלי ההחלטות יגדירו מהם היעדים שהם רוצים להשיג עבור העסק או עבור התהליך. קיימים כלים רבים שיכולים להנחות את מקבלי הההחלטות לצורך שימוש במודל. אחד מהם הוא שימוש בשאלות רבות תחת כל אלמנט במודל, כגון השאלות לדוגמא ששיבצתי בכל סעיף.
דוגמא לניתוח SWOT קצר של חברה בתחום הקמעונאות
להלן דוגמא קצרה. כמובן שניתוח מפורט מכיל כמות גבוהה משמעותית של סעיפים, יחד עם הסברים ונתונים התומכים בכל סעיף. כמובן שהסעיפים גם ייכנסו לפירוט פנימי של המוצרים/שירותים מה שאנו לא נבצע בדוגמא מטה:
- חוזקות:
- תקשורת פנימית מעולה
- שירות לקוחות מצוין
- קשר פנימי וסנכרון בין מחלקות
- זמינות גבוהה של מוצרים
- כח אדם איכותי
- חולשות:
- אחוז היעדרות גבוה של עובדים ביחס לנהוג
- כישורים טכניים לקויים בחלק מן המחלקות
- עלויות גבוהות של אחסון לצורך זמינות מוצרים
- שכר גבוה לעובדים מן הנהוג בשוק
- הזדמנויות:
- כניסה לשווקים הדורשים שירות לקוחות ברמה גבוהה
- שיפור יחסי של נוכחות העובדים ופחתת הוצאות
- מכירת מוצרים נוספים הדורשים זמינות מיידית תוך שימוש במחסני החברה
- איומים:
- שיפור השירות של המתחרים וביטול היתרון היחסי של החברה
- כניסת מתחרים נוספים למכור את אחד ממוצרי החברה
- עלייה בשכר המינימום במדינה שתעלה את השכר של 30% מעובדי הייצור
דוגמא נוספת - כניסתה של אינטל לישראל:
- חוזקות:
- נכסיות מותג
- רווחיות
- ישראל אחת מן המפתחות החשובות של החברה
- כוח אדם איכותי
- חדשנות
- חולשות:
- החברה אינה מוכרת מוצרים "שלמים"
- נחיתות בשוק המאיצים הגרפיים
- מונופול
- בירוקרטיה
- הזדמנויות:
- כניסה לפלחי שוק חדשים
- פתיחת שוק המאיצים הגרפיים על ידי ייצור של כרטיסי מסך
- ייצור ומכירה של מחשב/פלטפורמת משחק מתוצרת מלאה של אינטל
- כניסה לשוק המחשבים הניידים כמותג, ולא רק כספקית רכיבים
- איומים:
- התחזקות של AMD
- כניסת מתחרים חדשים לשוק המעבדים
- הגבלה ופיקוח
- המשך המיתון
- טרנדים חדשים בשוק - מעבר חד לשוק הניידים והטאבלטים
חסרונות המודל
למרות שהמודל מספק תמונת מצב עסקית ויכולת מצוינת לקבלת החלטות, למודל ישנן גבולות גזרה ומגבלות. הוא אינו לוקח בחשבון את כל האפשרויות הקיימות וארבעת האלמנטים המופיעים במודל מגבילים אותו למקומות מאוד צרים. בגלל השינויים התקופים בשוק, ניתוח המודל יכול להיות מצוין לתקופת זמן קצרה יחסית, שכן הסביבה העסקית בעולם האינטרנט שלא היה קיים בעבר, משתנה בצורה הרבה יותר מהירה.
לסיכום
ניתוח סווט הינו כלי יעיל ואפקטיבי כאחד לארגונים וגם לעסקים קטנים לצורך הבנת המצב הקיים של העסק ובניית תוכנית עסקית לעתיד. לא פעם יצא לי להשתמש במודל בייעוץ לעסקים קטנים, בייחוד לפני בניית תוכנית עסקית לשנה הקרובה עבור עסק קיים או בחשיבה על היתכנות עבור עסק חדש.
מאמרים ותכנים נוספים בנושא עסקים
אינטונציה במכירות - כיצד להיות אסרטייבים במכירה
כיצד לבנות מודל תמריצים לאנשי מכירות