אחד המודלים הפופולאריים ביותר לניתוח סביבה עסקית וקבלת החלטות אסטרטגיות, ניווט עסקי והשקעות כספיות
מהו ניתוח PEST?
ניתוח PEST הוא שיטה ניהולית המאפשרת לארגון לבצע הערכה של גורמים המשפיעים על תפעולו. בשימוש במודל מנסה הארגון להגדיל את חלקו בתחרות בשוק. למרות שהמודל הומצא לפני שנים רבות, ארגונים גדולים רבים עדיין מבצעים שימוש נרחב במודל בימנו. המודל נחשב לאחד הנפוצים בעולם והוא נלמד בבתי הספר היוקרתיים ביותר בעולם למנהל עסקים כולל בישראל. ניתוח המודל לראשי תיבות המכילים את החלקים הבאים:
Policitcal, Economic, Social, Technological.
פוליטי, כלכלי, חברתי, טכנולוגי.
המודל נבנה בתחילה בשם: מודל ETPS על ידי פרופסור באוניברסיטת הרווארד בשנת 1967.
לחצו כאן למאמר הנקרא ביותר באתר - כיצד לבחור יועץ עסקי
התוספת למודל Pestel
במדינות רבות ובעיקר בבריטניה הוסיפו 2 אותיות נוספות למודל:
Legal, Environmental, שכן על פי בכירים במשק שני אלו חסרים על מנת לבצע ניתוח מעמיק של הסביבה העסקית.
שימושים נפוצים במודל P.E.S.T
ארגונים משתמשים לרוב במודל על מנת לזהות הזדמנויות עסקיות הנפתחות עבורים בתנאים עסקיים מסוימים. בנוסף, נעשה שימוש נרחב בניתוח המודל בכדי לזהות בעיות קיימות או שינויים עתידיים אשר עשויים להשפיע על הסביבה העסקית והתחרותית של העסק. בנוסף, ארגונים רבים משתמשים בניתוח פנימי של יחידות עסקיות על מנת להבין את הפוליטיקה הפנימית הארגונית, תקציבי היחידות, המצב הסוציאלי של העובדים והשימוש בטכנולוגיות שונות כולל פערים בין מחלקות ויחידות עסקיות.
רוצים לגייס עובדים להייטק - לחברות השמה מומלצות לחצו כאן
ניתוח PEST לדוגמא
לצורך הניתוח החלטנו לקחת לדוגמא חברה שהינה ספק טלוויזיה - חברת Yes.
Political - בעקבות הדרישה הבלתי פוסקות לירידה במחירים ועלות המחייה בישראל. מתבצעות השוואות בלתי פוסקות לעלויות שירותים בארץ לעומת חו"ל. הלחץ על השדרה הפוליטית בישראל לבצע רגולציות, פיקוח הדוק והפרדת המונופול גדול מאוד ונראה כי ישנו סיכון עסקי גדול מאוד לחברה בתחום זה.
Economic - היות ושירותי החברה מכוונים למרבית בתי האב בישראל, הצמיחה הכלכלית של ישראל כמעצמת הייטק וסטארטאפ בעולם אינם גורם ההשפעה הגדול ביותר בחברה, שכן אין לה מוצרי פרימיום רבים. הפער בין העשירים לעניים גדל ולקוחות רבים פונים לשירותי אונליין זולים יותר. מצד שני זוהי הזדמנות מעולה לחברה לשפר את מוצרי האונליין שלה ולשווק מוצרים זולים יותר לקהלי יעד שעד כה לא היו לקוחות החברה בגלל המחיר החודשי הגבוה.
Social - האוכלוסיה בישראל הינה צעירה ביחס למדינות רבות באירופה, דוגמת איטליה. החברה צריכה לבצע מחקר דמוגרפי מקיף של פלחי האוכלוסיה בישראל, הרגיל הצפייה לפי גיל, מין, דת, שפה וכו'. משם ניתן לגזור הזדמנויות עסקיות לשיווק שירותי ומוצרים נלווים ו/או למנוע נטישת לקוחות פוטנציאליים.
Technological - מאז כניסת שירותי הסטרימינג דוגמת סלקום טיוי, נטפליקס ודומיהן, מנסות הוט וגם יס לשווק לצרכנים את הבעייתיות שבתלות באינטרנט. מיותר לציין שהאסטרטגיה הזו לא עבדה ויס ספגה נטישה גדולה מאוד למתחרים הצעירים והרעננים. זוהי הזדמנות לחברה לבצע מהפך ושדרוג טכנולוגי במוצרים ושירותי החברה על מנת לייצר שוב יתרון תחרותי על המתחרים החדשים בתחום.
לסיכום
למרות גילו המופלג, מודל PEST נחשב עדיין לאחד המודלים הבולטים ביותר בעולם העסקי ומאפשר ניתוח עסקי מקיף, קבלת החלטות וניתוב אסרטגיות עסקיות למקומות הנכונים.
מאמרים ותכנים נוספים בנושא עסקים
אינטונציה במכירות - כיצד להיות אסרטייבים במכירה
כיצד לבנות מודל תמריצים לאנשי מכירות