בעידן האינטרנט קיימים עדיין עסקים רבים שאינם מנהלים מערכת שיווקית או אתר אינטרנט, או לסירוגין מנהלים בתחזוקה מאוד נמוכה ולא יעילה. במאמר זה נסביר כיצד ניתן לפרסם ולשווק באינטרנט ומדוע מדובר לטעמי כיום במדיה היעילה ביותר
בסוף שנות ה-90 נוספה לחיינו מדיה חדשה ששינתה את פני הצרכנות והעסקים בישראל ובעולם מקצה לקצה. נדיר היה למצוא בשנות ה-90 עסקים שמנוהלים ברדיו, בטלויזיה או בעיתונות. עסקים רבים, קטנים כגדולים מנוהלים היום במרביתם דרך האינטרנט ללא מוקדי שירות או מכירה פרונטאליים. Facebook למשל, הינה מדיה חברתית הנצרכת באינטרנט בלבד, Ebay מאפשרת קנייה רק באינטרנט וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על אפליקציות שמיועדות לנייד. השינוי שהתרחש היה חד ומהיר. עסקים רבים שלא הפנימו את מהות השינוי וצורת החשיבה החדשה נעלמו מן השטח.
מדוע אני צריך לשווק את העסקי שלי באינטרנט?
בעבר, פרסום ושיווק היו עוברים הרבה מפה לאוזן, כנסים, חבר מביא חבר, המלצות בין מכרים לעבודה וכו'. שיטות שיווק אלו לא נעלמו והן עדיין קיימות ויעילות. בניגוד למאה ה-20 שבה מרבית העבודות הושגו בצורות שתוארו מעלה, כיום, בעקבות הנגישות לאינטרנט התחרות גוברת משמעותית. במקום לשאול חבר על עורך דין טוב, ניתן פשוט להקליק בגוגל על עורך דין בתל אביב ולקבל מאות טלפונים בלחיצת כפתור. במקום לחשוב על רעיון על שם לעסק או לחפש בעל מקצוע, ניתן פשוט לחפש רעיונות לשמות לעסקים או לחפש את הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים ולקבל רעיונות והצעות מהאתר הממשלתי. במקום לחפש מנהל שיווק פשוט מקליקים ייעוץ שיווקי, יחסי ציבור לעסקים קטנים, שיווק ברשתות החברתיות ומקבלים המון בעלי מקצוע וגם רעיונות. אם יש לך עסק ואתה לא מופיע בחיפוש באינטרנט, סיכוי גבוה מאוד שכמות העבודות שאתה מקבל בשנים האחרונות וגם השכר שאתה מקבל עליהן ירדו משמעותית בשנים האחרונות.
שיווק בגוגל, פייסבוק או יוטיוב?
אם המשכתם לפרק הנוכחי של המאמר, כנראה שאתם מכירים בחשיבות הרבה של המדיה השיווקית באינטרנט. אז החלטתם לפרסם באינטרנט, מה עושים?
- בניית אתר לעסק – מומלץ לפנות לחברה מקצועית לייעוץ לגבי סוגי האתר והתכנים שאתם זקוקים להם על מנת לשווק את העסק שכם. שימו לב – יש להפריד בין בניית אתר לשיווק באינטרנט, לא כל חברה לבניית אתרים מתמחה בשיווק. על בניית אתרים לעסקים נדבר בהרחבה בהמשך המאמר
- פרסום בגוגל – לאחר שבניתם אתר, חשוב מאוד לפרסם אותו באינטרנט על מנת שלקוחות פוטנציאליים ישאירו לכם פרטים. הפרסום בגוגל נחלק לשלוש קטגוריות נפוצות:
- קידום ממומן – תשלום עבור מודעות. כאשר האתר שלכם חדש ועדיין לא מוכר, ניתן להופיע במקומות ריאליים על ידי תשלום לגוגל, כך ניתן להשיג הקלקות של לקוחות שייכנסו לאתר שלכם וישאירו לכם פרטים או יבצעו רכישה באינטרנט דרך האתר שלכם
- קידום אורגני – מטרתו של קידום זה הינו לייצר כניסות עתידיות לאתר שלכם וקבלת לידים של לקוחות מבלי לשלם על כל כניסה. קידום אורגני לוקח זמן ויש לו עלויות נלווית, אך בסופו של דבר משתלם בחשיבה לטווח הארוך
- רימרקטינג – מודעות ש"רודפות" אחרי הגולש במהלך גלישה באתרים אחרים לאחר שביקר באתר שלכם או לחץ על המודעה שלכם
- פרסום בפייסבוק – הקמת עמוד עסקי ופרסום במדיה ורימרקטינג בפייסבוק של לקוחות שביקרו באתר שלכם
- פרסום ביוטיוב – הקמת עמוד אישי ופרסום סרטונים
פרסום חינם באינטרנט – יש דבר כזה?
בתחילת דרכו השיווקית באינטרנט של כל עסק, ככל הנראה נשתמש בפרסום ממומן על מנת להביא לקוחות. קידום אורגני יכול לקחת מספר חודשים ואפילו שנה, לפני שנגיע לתוצאות הרצויות. בסופו של דבר קידום אורגני הוא חינם. גם אם בחרתם לשלם למנהל שיווק שיקדם לכם את האתר אורגנית, בסופו של דבר כל ההקלקות יהיו בחינם ואתם תצטרכו לבצע מספר פעולות לקידום האתר לפי הנחיות מנהל השיווק.
אופציה נוספת לקידום האתר שלכם הוא להירשם לאינדקס עסקים חינם. באינטרנט קיימים מספר רב של אינדקסים לעסקים שיכולים להביא לכם לקוחות ללא תשלום. בנוסף, תוכלו לקדם את האתר בין חברים, לשתף את דף העסק בפייסבוק ולדאוג לביצוע קידום ידני וחינמי. ניתן גם לבצע דיוור חינמי ללקוחות שנרשמו בעבר ולהציע להם שירותים ומוצרים.
בניית אתרים לעסקים
אתר האינטרנט הוא כרטיס הביקור של העסק שלך. כפי שעורך דין יוקרתי יחשוב על עיצוב משרד שישקף את התדמית שלו וימשוך את קהל היעד הרצוי, כך עליכם להשקיע באתר האינטרנט שלכם. האתר הוא הפנים של העסק. במקרים רבים לקוחות יראו את האתר ולא ייצרו עמכם קשר רק בגלל שהאתר "שידר" משהו שהם לא מסכימים איתו, או חושבים שאינו מתאים עבורם. לדוגמא: אתר אינטרנט שמעוצב בצורה יוקרתית וממותג ברמה גבוהה, עשוי למנוע השארת פרטים של לקוחות המחפשים עבודה פשוטה וזולה ולהיפך, אתר זול עשוי ליצור רושם של בעל עסק לא מקצועי.
מעבר לפן העיצובי, בבניית האתר חשוב מאוד לוודא שבונים אותו עבורכם לפי סטנדרטים מקצועיים המתאימים לדרכי השיווק והפרסום העדכניים. לדוגמא: חשוב שהאתר יהיה רספונסיבי (מתאים לסלולר וטאבלט), מעודכן עבור גוגל אנליטיקס, בנוי כך שיופיע במנועי חיפוש ועוד.
לסיכום
השיווק באינטרנט הינו כלי יעיל ואפקטיבי לבעלי העסקים. הוא מאפשר גישה ללקוחות פוטנציאליים, שובר גבולות מרחק ומאפשר רווחיות לכל בעל עסק שיודע להשתמש בו נכון.
כפי שהסברתי מספר פעמים במהלך מאמר זה, חובה להתייעץ עם מומחה שיווק דיגיטלי ושיווק באינטרנט לפני הקמת קמפיין פרסומי. לבחירת מילות חיפוש, המאמרים המופיעים באתר, דף הפייסבוק ואפילו הפרופיל בגוגל+ ישנה חשיבות מכרעת לגבי הרווחים העתידיים של העסק שלכם.
מאמרים ותכנים נוספים בנושא שדרוג והקמה של עסק
אינטונציה במכירות - כיצד להיות אסרטייבים במכירה
כיצד לבנות מודל תמריצים לאנשי מכירות