052-4423268
לייעוץ או גיוס עובדים השאירו פרטים

 

 

סדנת סגנונות תקשורת במכירות, בשירות בניהול

  1. דף הבית
  2. מרכז ידע ומאמרים
  3. משאבי אנוש, גיוס ופיתוח מנהלים
  4. סדנת סגנונות תקשורת במכירות, בשירות בניהול

מהם סגנונות תקשורת וכיצד ניתן לעשות בהם שימוש. סדנאות מומלצות בתחום.

סגנונות תקשורת בארגונים

מה זה בכלל סגנונות תקשורת?

בכל אינטראקציה שלנו בחיים, כאשר אנחנו מתקשרים עם אנשים שונים, בכל מסגרת בין אם בחיינו האישים או בעבודה אנחנו מוסרים מידע ומקבלים מידע, לעיתים התקשורת קלה, זורמת וברורה.

אנו מגיעים להסכמות והבנות מהר מאוד ולפעמים משהו שם תקוע ולא מובן.

אנחנו מרגישים שאנחנו לא "משדרים על אותו התדר" ולא מבינים אחד את השני. 

הכי קשה זה כאשר זה מישהו שאנחנו רוצים לתקשר אייתו בצורה מיטבית, כמו לקוח, עובד, מנהל, קולגה וגם בחיים האישים לא מצליח להבין אותנו ושוב ושוב יש קצר בתקשורת.

למה לפעמים תקשורת בין אישית היא קלה ופשוטה ולפעמים היא לא מובנת ומאתגרת?

מסתבר שיש דרך קלה להבין גם אנשים שלא ברורים לנו.

העניין הוא שזה משפיע על כל חיינו, בין אם בזוגיות, בחיינו האישים ובטח בעבודה, בעיקר בכל סוג של עבודה שדורש לעבוד ולהניע אנשים שונים.

וזה מאוד בולט במכירות, בשירות ובניהול.

אז אם הנושא הזה מעניין אתכם, במאמר זה תוכלו ללמוד איך לתקשר עם אנשים שונים בכל תחום בחייכם.

נכון שכל אחד הוא אדם שונה והתקשורת של כל אחד נולדה מהאישיות שלו, מהסביבה בה גדל ומהרגלים ודפוסים שונים, אבל יש 4 סגנונות תקשורת, לכל אחד מאיתנו יש יותר מסגנון תקשורת אחד ויש בכולנו תמהיל של כ2 סגנונות מרכזיים , שאחד מהם הוא הכי דומיננטי.

4 סגנונות תקשורת:

סגנון תקשורת משימתי

אדם עם סגנון תקשורת משימתי, הוא אדם שאפתן, חדור מטרה וממוקד.

המשימתיים הם יזמים ומכוונים למטרה ואם תתנו להם משימה הם מיד יחשבו איך לבצע אותה בהצלחה.

ולכן הם נמצאים בעמדות של ניהול ופיקוד, הם המנהיגים של החבורה.

יודעים לעמוד על דעתם ומוכנים להשמיע את דעתם יתרה מכך אין להם בעיה להיות תוקפנים על מנת להגיע למטרה.

המשימתיים הם אנשים של מטרות ופחות של אנשים.

הם רואים מטרות והרבה פעמים מתקשים להביע רגשות ולא רואים אנשים אחרים סביבם, ולכן יתפסו כקרים וקשוחים.

אז איך מדברים איתם?

קצר, ברור, שורה תחתונה.

הם מצפים מאחרים להיות דומים להם ולכן הם הרבה פעמים חסרי סבלנות.

 

איך מזהים אדם משימתי?

אדם משימתי ידבר במשפטים קצרים, תנועות הידיים שלו חדות וקצרות, לרוב אנשים אנרגטיים ודבריהם נשמעים כמו פקודות. לעיתים שפת הגוף שלהם נראת מנוכרת וקרה.

במכירות, חשוב מאוד לדבר עם האדם שורה תחתונה, מידע פשוט וישר לדבר על תכלס. להמעיט בסמול טוק ולבסוף בתהליך הסגירה חשוב להציע לו חלופות.

חשוב לתת לסגנון התקשורת המשימתי, להוביל וחשוב לדבר אליו תועלות

ואיך מדברים עם סגנון תקשורת משימתי כלקוח, קולגה או בוס?

אדם משימתי רוצה לראות תוצאות ולכן כדאי להגיע מוכנים מראש, להבין מה המטרות שלו ולהגיע מהר לעיקר; להיות ממוקדים, קצרים וחדורי מטרה ולספק עובדות ונתונים קונקרטיים. לא להיכנס לשיחות סרק ("סמול-טוק").

בסדנאות סגנונות התקשורת שאני מעבירה, הן במכירות הן בשירות והן בניהול.

אני מעבירה שאלון סגנונות תקשורת כך שכל אחד יודע לזהות את סגנון התקשורת שלו ושל לקוחותיו.

ואז המשתתפים פתאום מבינים שאותו בוס, לקוח או קולגה פשוט מדברים איתם משימות ולכן הם נוהגים כך.

כאשר מזהים את האדם מולך, קל להגיש לו את המידע בדרך שהוא מבין ואז שני אנשים מדברים באותה השפה ולא אחד כביכול בעברית והשני כביכול בסינית.

 

סגנון תקשורת מקדם

המקדם הוא "אדם של אנשים" זה שכולם אוהבים, אדם אנרגטי וכריזמטי , ספונטני ושופע רעיונות. יש לו דרכים מהירות לפתור בעיות, הוא אוהב את התמונה הגדולה, להבדיל מהמשימתי הוא לא אוהב פרטים, יותר מידי פרטים והוא מרגיש שיורד מסך, אז תחסכו ממנו פרטים קטנים.

הוא נוטה להשתעמם בקלות ואוהב להציג את עצמו באריכות ואינו פורמלי מביא להתרגשות הקהל, מסקרן, מאוד חי וחיוני, יצירתי, אנושי, חם, חברתי, תמיד כיף להיות איתו. לפעמים מיחסים לו תכונות מניפולטיביות, חסר עומק, רעשן, לא רציני, חסר משמעת, לא תמיד דובר אמת.

איך מתמודדים איתו? עלייך להתרגש ולהתלהב איתו, לשבח אותו ולהעניק לו עניין וגיוון מרובים. 

איך לזהות סגנון תקשורת מקדם?

אדם מקדם יטה להיות מרכז העניינים בקבוצות חברתיות, הוא אנרגטי, כריזמטי, מלא חיים ומדבר בתנועות גוף גדולות. אדם מקדם יתעניין באחרים, קצב הדיבור שלו מהיר והוא יבטא התלהבות.

איך לתקשר עם מקדם?

ראשית דברו בגובה עיניים, תהיו נחמדים חייכנים ולא פורמלים, הדרך לקנות את אמונם הוא שתהיו חבריים איתם , תצחקו איתם, תדברו סמול טוק, תמצאו נקודות השקה. בנוסף אדם מקדם לא אוהב להתעסק בפרטים הקטנים, לכן השאירו אותם בחוץ ודברו על ה"תמונה הגדולה",

היו אנרגטיים ונלהבים. מקדם מחפש והכרה בעשייתו ורעיונותיו, לכן רצוי לתת מחמאות (אותנטיות, כמובן) לפני ביקורת.

 מומלץ להתחיל בנושאים מעניינים, אישי, פוליטיקה, ספורט וכו' לפני שמגיעים לעיקר.

במכירות

כדי למכור לאדם מקדם תהיו בגובה עיניים, הוא יקנה מכם רק אם יסמוך עליכם, הדרך לליבו היא כשיבין שאכפת לכם ממנו באמת. תהיו סחבקים. המקדמים הם לקוחות נאמנים לטווח ארוך אם תתנו להם שירות טוב והם ידעו שאכפת לכם מהם.

בניהול

אם יש לך עובד שהוא מקדם תביע הערכה כאשר הוא עושה טוב את תפקידו, תחמיא לו ליד שאר הצוות, תשתדל לתת ביקורת בעדינות ותזכה לעובד מסור.

בנוסף בגלל שהם אנשים של אנשים ומנהיגים מלידה הם יהיו אלו שיגבשו את הצוות , שימציאו רעיונות איך לעשות דברים משותפים, תנו להם. הם הדבק של החבורה.

 

סגנון תקשורת מנתח

המנתח הוא אדם של מספרים וגרפים, הוא אדם של ניתוח סיטואציות בצורה לוגית ומחושבת, עושה סקר שוק לכל דבר ומשווה פרמטרים בדקדקנות.

המנתח ירצה לדעת את כל הפרטים ולכן ישאל הרבה מאוד שאלות כדי להבין את הדברים לעומקם. הוא טיפוס רציונלי, שקול, דקדקני, שקט ורציני.

יותר מקשיב ועלול להיתפש כקר וקשוח.

איך מזהים מנתח ?

המנתח ישאל הרבה שאלות,  בחברה יהיה אדם יותר שקט , עד שלא ידע את התשובה יהפוך בה שוב ושוב על ידי נתונים לוגים, קשה לו לקבל החלטות , נחשב יסודי מעמיק ואמין.

איך מדברים  עם אדם מנתח?

בניגוד למקדם, מנתח לא אוהב להיות במרכז תשומת הלב ולא צריך אישור חיצוני, אך הוא כן צריך הרבה סבלנות משום שישאל המון שאלות עד שיגיע ל"פואנטה". המנתח צריף לשמוע את פרטי הפרטים של העובדות והנתונים, לכן חשוב לתת לו את הזמן שלו לנתח ולהגיע בעצמו למסקנות ותשובות. רצוי לומר לו מה התוצאה הרצויה, למה היא חשובה, למה זו ולא אחרות, מה הרווח ולתת לו זמן לשאול שאלות נוספות.

 

מנתח במכירות

במכירות יש לתת למנתח תשובות רציניות המבוססות על נתונים יבשים וטבלאות, להיות סבלנים לכל שאלותיו ולא להלחיץ אותו, הוא זקוק לזמן לקבל החלטות. תכבדו אותו.

בניהול, לרוב מנתחים מתאימים לתפקידים של פרטים קטנים והרבה נתונים כגון כספים, חשבונאות ובתחומים בהם נדרשת הרבה סבלנות ויסודיות.

 

סגנון תקשורת תומך

התומכים אני קוראת להם העובדים הסוציאליים, אנשים שאוהבים אנשים, עדינים ונעימים, כשמו כן הוא, חייב תמיכה רגשית בעת החלטה או מכירה.

חשוב לו להעריך בדיבור כדי להכיר את הצד השני, אך עם זאת שפת הגוף שלו קטנה והדיבור עדין ושקט . במידה וספקנו לתומך שירות טוב, נקבל לקוח נאמן ולאורך זמן . התומך חייב התייחסות לפן האנושי, שירות, תמיכה וכמובן לחלק הרגשי . נתפס על ידי האחרים כאדם חם, מקשיב טוב, איש צוות, רציני, מהימן, עובד מסור, רגיש, מנהיג שיקול דעת, הגיוני, מחויב ועובד קשה . לפעמים מיחסים לו תכונות של חולשה, הססנות, רגשני מידי, אדם למשימות קטנות, "מייצר בעיות", מנותק ובכיין . 

איך מזהים תומך ?

אדם תומך ידבר בטון דיבור שקטן, עדין, חברותי. קצב הדיבור איטי ומתנגן, משתמש בהרבה מילים שמביעות רגש ובעיקר מילים של ביחד, שיתוף פעולה, צוות. תנועות גופו רכות ולעתים אף איטיות.

איך מתקשרים  עם תומך?

הדרך לדבר עם תומך היא בצורה רכה ונעימה, לתת לו תחושת ביחד. לא להאיץ.

במכירות?

יש להציע חלופות בעדינות, לתת לו לקבל החלטה, לישון על זה ולא להיות פושרים מידי. עודף אנרגיה ואסרטיביות מרתיעים אותו.

בניהול?

התומכים הם אנשים מאוד מסורים, לצוות לארגון, שקטים לרוב, חשוב לזכור שהם אנשים נעימים ועדינים, ברגע שתדברו אליהם ותתנו להם משימות בצורה נעימה, תקבלו עובד מסור, הם שקטים לרוב ויעשו את עבודתם בשקט ובעומק.

לסיכום בכל אחד מאיתנו יש סגנון תקשורת דומיננטי במיוחד ועוד אחד פחות דומיננטי, בסדנת סגנונות תקשורת תוכלו להבין לעומק מי אתם ומי האנשים הסובבים אתכם.

בסופו של דבר הדרך שלכם להשיג שיתוף פעולה עם אחרים טמונה ביכולת שלכם לזהות את סגנון התקשורת של האחרים ולדעת לדבר בשפתם .

 

על הכותבת

מאיה זוהר היא מנחת סדנאות מנוסה והיועצת הבכירה בקבוצת ברק לעסקים. מומחית לתחום הניהול, הון אנושי והמכירות. מאיה ביצעה תהליכי ייעוץ ושינוי במאות ארגונים ועסקים בישראל.

מאיה זוהר

 

רוצים פרטים על סדנאות? השאירו פרטים בתחתית העמוד ונשמח לסייע.

אולי יעניין אותך גם:
FB