בבחירת חבר ליעוץ עסקי - הניסיון, תחומי ההתמחות והמיקום הם הדברים החשובים ביותר בפתיחת מרבית העסק הקטנים, אבל לא רק. השאלה אותה אני מעלה במאמר זה היא האם ליווי עסקים מצריך גם מהיועץ להכיר את סביבת העסק? ואלו עוד פרמטרים חשובים בבחירת יועץ עסקי
האם היועץ העסקי צריך להכיר את סביבת העסק?
ייעוץ עסקי בצפון, יועץ ארגוני מחברה בתל אביב
ישנם אלמנטים רבים חשובים בבחירת מקום לפתיחת העסק כגון: יכולת לגייס עובדים ולקוחות מהסביבה, מקום בולט, חנייה, תחרות וכו'. ייעוץ עסקי לעסקים קטנים מצריך לעיתים מהיועץ להגיע לשטח, בייחוד כאשר אינו מכיר את הסביבה. יועץ מקצוען יגיע לסביבת העסק גם כאשר הוא מכיר את השטח. לעיתים רבות, דברים שרואים משם לא רואים מכאן. ומה עם עסק קיים? ייעוץ עסקי לעסקים קטנים, מצריך הגעה לבית העסק, כך שבלאו הכי היועץ מחויב להגיע לשטח.
המלצה שלי: לשאול לפני בחירת יועץ. מי שמקיים אתכם פגישות רק בבתי קפה או במשרדים שלו אינו יכול לחוות את העסק שלך ולכן מומלץ שלא לשכור את שירותיו.
שיווק באינטרנט - הבדלים לפי מקום העסק
מרשל מקלוהן תבע את המונח "כפר גלובאלי" וגרס כי אפשר להגיע לכל מקום מכל מקום. ואכן, מגבלות הסחר נפרצו – בעל עסק מבאר שבע יכול למכור לחיפה ואפילו לאירופה, אך אין זה אומר מן הסתם שהוא אינו צריך להכיר את השוק שאליו הוא מוכר. בליווי עסקים, היועץ צריך לבחון יחד עם בעל העסק את קהל הלקוחות של החברה ולבחון את הפארטו – כלומר, מהיכן מגיעים 80% מהלקוחות. אם העסק שלך נמצא בגליל ואתה מוכר באינטרנט בעיקר לתל אביב, יש לבחון עלויות כגון דמי משלוח יקרים יותר, שינוע סחורה, האם אנו פיזית צריכים להגיע לפגישות עם לקוחות וכו'. לכל דבר יש מחיר! תפקידו של יועץ עסקי טוב הוא לדאוג שהעסק שלך ישלם את המחיר הנמוך ביותר.
אז האם כדאי לשכור יועץ עסקי מחיפה עבור עסק שנמצא בתל אביב?
לפני בחירת היועץ שילווה אותך מומלץ שתשאל את עצמך מספר שאלות:
- מה הזמינות של היועץ והאם יסכים להגיע לפגישות בבית העסק?
- האם יש צורך בהיכרות עם השטח והאם היועץ יוכל לבצע את ההיכרות הזו, מבלי לגזול זמן רב ועלויות גבוהות
- מהיכן המתחרים שלי? האם מדובר בעסק ייחודי לאזור מסוים או אוכלוסייה מסוימת? (לדוגמא המגזר חרדי). אם כן, יועץ שאינו מכיר את הלקוחות יוכל לייעץ לך במגוון רחב של תחומים, אך פחות בתחום השיווק והמכירות, שכן הוא אינו מכיר את פלח השוק שלך
- "התרשמתי מאוד מהיועץ, אך הוא מהצפון" – בסופו של דבר הכל עניין של שיקולים מקצועיים, אסור לוותר על יועץ טוב כאשר מזהים אחד כזה, תמיד ניתן לבקש מהיועץ הנחיות לבחינת השטח ולבצע אותן בעצמך
מה חשוב לבדוק כאשר בוחרים יועץ שילווה את העסק שלנו?
מלבד ההתמחות של היועץ במיקום ישנם דברים נוספים שחשוב לקחת בחשבון:
- הרקע התעסוקתי של היועץ - יש כאלו שחשוב להם מכירות, שיווק, טכנולוגיה, פיננסים, תהליכי עבודה, ניהול וכו'. חשוב להבין שליועץ יש את הידע לייעץ לכם
- תחום התמחות והשכלה
- האם היועץ עובד לבד או שיש לו צוות מומחים במספר נושאים (יתרון משמעותי)
- אם איזה סוג לקוחות הוא עובד בדרך כלל והאם זה קשור לעסק שלכם
- כיצד הוא מתכוון להנחות אתכם והיכן יתקיימו המפגשים
- ייעוץ טלפוני ובמייל - שימו לב, ישנם יועצים שמגבילים כמות וחשוב לשים לב
- מחיר - יועץ שלוקח מחיר נמוך ביחס לאחרים הוא לרוב יועץ מתחיל. התעריפים הם בין 300-500 ש"ח לשעה תלוי בתחום ובכמות השעות שהעסק לוקח
- קשרים - חשוב מאוד. יש יועצים מומחי בפיתוח עסקי שיכולים לעזור לכם להביא לקוחות לעסק
על הכותב
רועי ברק הוא הבעלים של חברת הייעוץ העסקי "קבוצת ברק" ובעזרת צוות המומחים שלו סייע למאות עסקים בתהליכי הקמה, שיפור והתרחבות.