השימוש בחלון ג'והרי ככלי לחניכת עובדים מאפשר זיהוי מהיר של האדם העומד לפנינו ומאפשר תהליך חניכה ומשוב מותאם אישית
מהו חלון ג'והרי
הפסיכולוגים ג'ו לופט והארי אינגראם, בנו מודל גרפי המתאר התנהגות בין אישית המאפשר לתת ולקבל אינפורמציה על עצמך ועל האחר. המודל בנוי מ-4 שמשות, כאשר בחלקו החיצוני הוא משמש לפרמטרים של ניתוח עצמי ובחלקו הפנימי הוא משמש לפרמטרים של ניתוח הסביבה:
- בשמשה מספר 1 ישנה סיטואציה שבה הסביבה יודעת עלי משהו שאיני יודע על עצמי. לדוגמא: בעבודתי כנציג מכירות אני נוטה להרים את הקול מבלי לשים לב
- בשמשה מספר 2 נמצא את הדמות האמיתית של האדם, שכן, כאן אנו רואים ושומעים דברים שאותו אדם מכיר ומעוניין לחשוף לסביבה. לדוגמא: אדם שמעשן והסביבה יודעת שהוא מעשן
- בשמשה מספר 3 קיימת אינפורמציה שהאדם אינו מודע אליה וגם הסביבה. בתהליכי חניכה ואימון לרוב לא פונים לשמשה הזו מכיוון שלא ניתן להכירה. לעיתים, חלק מהמידע עובר מהתת-מודע למודע בשלב מסוים ואז הוא הופך לגלוי או נסתר וניתן לשנות/לשפר התנהגות קיימת
- בשמשה מספר 4 נמצא את הנסתר, התנהגות ודרכי חשיבה שקיימות אצלי, אך הסביבה אינה מודעת אליהן. לדוגמא: אדם שמעשן, אך מסתיר זאת מן הסביבה
רוצים לגייס עובדים להייטק - לחברות השמה מומלצות לחצו כאן
מנהלים רבים משתמשים בחלון גוהרי ככלי ניהולי במתן משוב, תהליכי קבלת החלטות, הכשרה וחניכה של עובדים. ניתן להשתמש בחלון ג'והרי ככלי ללימוד מיומנויות רכות. באופן אישי ביצעתי ואני מבצע כיום שימוש רב בכלי בהכשרה של תפקידי ניהול ראשונים כגון: מומחים, סניורים וראשי צוותים בתחילת דרכם הניהולית.
חלון ג'והארי בתהליכי חניכת עובדים
מודל חלון ג'והרי מאפשר לנו לאבחן סוגי התנהגויות וסיטואציות. כתוצאה מתהליך האבחון, ניתן להתאים משוב וסגנון חניכה לעובד. ניקח לדוגמא מנהל במוקד טלפוני שמעוניין למשב נציג מכירות:
- שמשה מספר 1 – המנהל הבחין כי הנציג אגרסיבי מאוד בשיחות שלו, דבר אשר מונע מן הלקוחות לסגור. הנציג אינו מודע לכך וחושב שהוא עושה עבודה מעולה. במקרה כזה, במידה והמנהל בוחר לתת משוב ישיר, הנציג עשוי להיפגע ולא להסכים עם תוכן המשוב. המשוב המומלץ בסיטואציה מסוג זה הינו משוב "עצמי". במשוב מסוג זה, המנהל שואל שאלות ומנחה את הנחנך. בפועל הנחנך נותן משוב לעצמו. שאלות לדוגמא: איך הייתה השיחה שלך עם הלקוח? הרגשת שהיית אגרסיבי עם הלקוח, או שירותי?
- שמשה מספר 2 – המנהל הבחין כי העובד מאחר לעיתים קרובות לעבודה. העובד מודע לכך והתנצל מספר פעמים בנושא. היות והעובד וגם המנהל מודעים לסיטואציה, אין סיבה ללכת סחור סחור ובהחלט ניתן לתת לעובד משוב ישיר ולשאול מה הוא מתכוון לעשות בשביל לשפר את הנושא
- שמשה מספר 3 – היות והמנהל אינו מודע להתנהגות וגם העובד אינו מודע לה, לא ניתן לקיים משוב, עד אשר ההתנהגות תהפוך לגלויה
- שמשה מספר 4 – המנהל מרגיש כי משהו אינו תקין והמוטיבציה של העובד נמוכה, אך אינו יודע מה הסיבה לכך. נציג המכירות נפרד אתמול בערב מחברתו זה 3 שנים והוא לא במצב רוח לעבודה. נכון שמדובר בסיטואציה מחייו הפרטיים של העובד ולכאורה אין למנהל זכות להתערב. ובכל זאת, מנהלים רבים, מעורבים, עוזרים ונותנים טיפים לעובדיהם גם בנושאים שאינם קשורים לעבודה. לרוב עובדים אלה רתומים יותר ובעלי ביצועים גבוהים. אז כיצד גורמים לעובד להיפתח? לוקחים אותו לשיחה אישית ורגישה. משתפים בתחושתנו האישית כי אנו מרגישים שמשהו לא בסדר ואנו כאן בשביל העובד ולצידו. ברוב המקרים, במידה וקיימת קרבה בין העובד למעביד, העובד יספר ואז נוכל לעזור לו להרים את המוטיבציה. במידה ולא קיימת קרבה, ברגע משבר יכולה להיות הזדמנות פז לעזור לעובד ולייצר קרבה שכזו
שימוש בכלי של חלון גוהרי יכול להתבצע בתהליכי הכשרה, גיוס וחניכה של עובדים בכל התחומים לרבות כספים, מכירות, מוקדים טלפוניים, שיווק ועוד. ארגונים רבים מנצלים את הורסטיליות של הכלי והפשטות שלו והוא לעיתים מתווסף כחלק מסדנאות ניהול או בשילוב עם כלי ניהול נוספים דוגמת מודל אפר"ת.
על הכותב
רועי ברק הוא יועץ ומנחה בתחום הניהול והמוקדים הטלפוניים, בוגר תואר שני במנהל עסקים ובעל ניסיון של למעלה מ-15 שנים בעבודה עם הארגונים הגדולים במשק כגון: סלקום, נטוויזן וחברות מובילות בשוק ההון.
רוצים שנסייע לכם בגיוס עובדים? השאירו פרטים בתחתית העמוד ונשמח לסייע.