052-4423268
לייעוץ או גיוס עובדים השאירו פרטים

 

 

המנהל כמנהיג - ניהול ומנהיגות במאה ה21

  1. דף הבית
  2. מרכז ידע ומאמרים
  3. משאבי אנוש, גיוס ופיתוח מנהלים
  4. המנהל כמנהיג - ניהול ומנהיגות במאה ה21

תפיסת תפקידו של המנהל כיום הינה שונה לחלוטין מזו שהייתה קיימת לפני 30 שנה. מגוון היכולות והמולטי טאסקינג שהמנהל נדרש לבצע, משאירות לו מעט מאוד זמן פנוי לנהל בפועל את עובדיו. האם גם בצורת הניהול של היום המנהל הוא קודם כל מנהיג?

מנהיגות

לפני שאתם קוראים - קחו דקה וחשבו לעצמכם

  • מיהו מנהיג בעינכם?
  • חשבו על דמות שנתפסת כמנהיג עבורכם. מדוע?
  • האם חשוב שהמנהל ייתפס בעיני העובדים שלו כמנהיג?
  • מה הן התכונות שמגדירות מנהיג לדעתכם?

אם חשבתם על ספורטאי גדול, פולטיקאי מוערך מהעבר (לרוב לא מההווה), מפקד בצבא, אבא או אמא, כנראה שאתם לא לבד. מרבית האנשים שביצעתי עימם את התרגיל הזה לא בחרו במנהל מהעבודה.

 

העובדים הולכים אחרי בגלל שאני מנהל או בגלל שאני מנהיג?

לצערי הרב, מנהלים רבים כיום מובילים את העובדים שלהם מתוקף העובדה שקיבלו את הטייטל המחייב "מנהל" ולא בגלל שהעובדים מאמינים באותו אדם וביכולותיו להוביל את צוות העובדים קדימה. אם נעשה ניסוי (שכנראה לא יתקיים במציאות) ונחזיר מנהלים להיות חלק מהצוות, אני בטוח כי בחלק גדול מהמקרים נראה כי הם יהפכו להיות "עוד חבר או חברה בצוות" ולא עובד מצטיין או כזה ששאר העובדים סומכים על דעתו. הסיבה לכך הינה מורכבת ולא ארחיב עליה במאמר זה, אך במשפט קצר - תהליכי הקבלה והבחינות לתפקידים הניהוליים לרוב אינם בוחנים יכולות ניהוליות כפי שהם אמורים לבחון. וגם כאשר התהליכים תקינים, הרי שכפי שתקראו בהמשך - ריבוי המשימות והדרישות בעולם העבודה של היום, מקשה מאוד על המנהלים לנהל בצורה יסודית את העובדים שלהם ולהקדיש להם את הזמן הנדרש. בגלל הדרישה לתוצאות מיידיות, מנהלים רבים מגייסים מחדש צוות עובדים שנאמן להם ומעדיפים שלא להתעסק בהתאמה של צוות העובדים הקיים לשיטות העבודה שלהם.

 

מדוע אנו רוצים שהמנהל שלנו יהיה מנהיג, אך אנו איננו מחזיקים ממנו ככזה?

פשוט מאוד כי הזמנים השתנו. פעם המנהל שלנו היה דומיננטי בצורה משמעותית משום שרוב האנשים עבדו באותו מקום עבודה כל חייהם. בהיעדר מחשבים, אימיילים וטכנולוגיה, מרבית התקשורת נעשתה דרך הטלפון או פנים מול פנים. 

כיום, התקשורת הפכה להיות פחות אישית ויותר טכנולוגית: קבוצות וואטסאפ, מייל ושיחות ועידה מרובות מעלימות את הקשר האישי והקבוצתי של המנהל עם עובדיו. ריבוי המשימות והגירויים מקשה מאוד על המנהלים בעידן של היום למצוא את הזמן לנהל שיחות אמיתיות עם העובדים שלהם.

הציפייה כיום ממנהל היא שגם יבין בתחום המקצועי, גם יהיה טכנולוג ויכיר את עולם האינטרנט על בוריו, יכיר את עובדיו ברמה האישית וייצר עמם תקשורת איכותית את כל זאת הוא יעשה תוך כדי שהוא רותם את העובדים להיות לויאלים לארגון וגם אליו כמנהל. כמובן שמדובר ברף גבוה מאוד שמרבית המנהלים אינם עומדים בוא ולכן אנו רואים תחלופה רבה לא רק בקרב העובדים אלא גם הדרגות הניהול מן הדרגים הזוטרים ועד לדרגים הבכירים ביותר.

10 נקודות שוני ודמיון בין מנהיג למנהל

  1. מתן דוגמא אישית – מנהיג וגם מנהל נדרשים במתן דוגמא אישית. על מנת שילכו אחריו, המנהיג והמנהל צריך להוביל, לשמש דוגמא. הוא צריך להראות לאחרים שניתן לעשות זאת. לדוגמא: מנהל מכירות, צריך להראות כיצד הוא מוכר. מנהל של חדרניות בבית מלון צריך להראות להן כיצד הוא מצפה שהחדרים יסודרו וכו'
  2. חזון – מנהיג ינהיג וינחיל חזון בעובדיו. מנהל טוב יידע לקחת את החזון ולבצע אותו בשטח. ישנם הרבה מנהיגים שיודעים להנחיל חזון מסוים בעובדים אך אינם יודעים לבצע אותו
  3. דמיון – המנהיג תמיד יהיה בעל דמיון רחב. כלומר, הוא יוכל לגרום לעוקבים אחריו לדמיין עתיד מסוים ולצייר עתיד טוב ושונה יותר. הדמיון הוא הדרך לחזון, כלומר, המנהיג יראה את הדרך שצריך לעבור עד לחזון. המנהל ידאג לבצע את המהלכים הנכונים בשביל לייצר דרך נכונה. לעיתים, הדמיון הוא נחמד, אך המציאות שונה ב-180 מעלות. לדוגמא: מנהיגים רבים בפולטיקה מדברים בסלוגנים וסיסמאות אך מתקשים לבצע אותן. הטענה כלפי המנהיגים של היום בפוליטיקה היא שכיום המנהיגים נוטים לדבר, בעוד שבעבר הם נהגו לבצע
  4. חשיבה מופשטת מול נתונים ומספרים – המנהיג יכול לנאום ולדבר על אירועים או מידע מסוים בכדי לרתום אליו את קהל היעד. המנהל מחויב להשתמש במספרים אמיתיים, שכן, במידה וידבר בנתונים משוערים, בסופו של דבר הנושא יתגלה ויפגע באמינותו
  5. מכירה מול למידה – מנהיג טוב תמיד ידע למכור את עצמו ואת החזון שלו. מנהל תמיד ישאף ללמד את הידע הנדרש לביצוע המשימה
  6. כריזמה –תכונה נדרשת אצל מרבית מנהיגים. המנהיג לרוב יעביר את המסר בהתלהבות ויסחוף אחריו את האנשים. לחלק מהמנהלים יש כריזמה ולחלקם אין. מנהלים בעלי כריזמה מצליחים לרוב לשווק את עצמם והתוכניות שלהם לעובדים, אך אין זה אומר שהם מנהלים טובים יותר
  7. הבנת הסביבה – מנהיגים יודעים לקרוא את הסביבה החיצונית. הצרכים והרצונות של הרוב ידועים למנהיג והוא משתמש בכך על מנת לרתום את האנשים לחזון המשותף. מנהלים רבים ניחנים בכשרון של זיהוי צרכי הסביבה, אך רבים מהם לא. ישנם מנהלים בעלי כריזמה ונוכחות שאינם מצליחים "לקרוא" את הסביבה ולהיפך
  8. לקיחת סיכונים – מנהיגים נתפסים לרוב ככאלו שייקחו יותר סיכונים ממנהלים. בפועל, מנהלים רבים לוקחים סיכונים רבים למען הצלחת העסק
  9. חוסר ודאות – המנהיג ירגיע את חסידיו לקראת תקופות של אי ודאות בעוד שהמנהל יהיה תמיד חייב להיות נאמן לארגון, גם אם אינו מסכים תמיד עם ההחלטות שנתקבלו
  10. נאמנות לקבוצה או לארגון – התכונה הדומיננטית אצל מנהלים בארגונים גדולים היא לרוב להיות נאמנים יותר ליחידה העסקית שלהם באופן גדול משמעותית מנאמנותם לארגון עצמו. מנהיג יהיה נאמן קודם כל לארגון, כאשר החלטותיו יתחשבו בהשפעה הגלובאלית, לפני השפעתם על היחידה העסקית שלו

 

12 התכונות החשובות ביותר של מנהל מצליח

  1. נאמנות לחברה/עסק – אמנם זה נראה מובן מאליו, אך יש מנהלים שהתכונה הזו אינה קיימת אצלם. נתקלתי במקרים מסוימים בבעלי עסקים שאינם נאמנים ב-100% אפילו לעסק של עצמם. על מנת להיות מנהל טוב האמינו בעסק, בדרך שמתווה הארגון ובחזון שלו
  2. גישה חיובית – התרגשות והתלהבות היא מדבקת. גם אנמיות וחוסר חשק מדבקים באותה המידה. אם אתם רוצים צוות עובדים שמח, אנרגטי וממוקד משימה, הדביקו אותו במחלת "הגישה החיוביות"
  3. ניהול זמן ומשימות – אי אפשר לנהל כראוי ללא חלוקה נכונה של ניהול זמן ומשימות. מנהל טוב יודע כיצד לסדר את היום שלו וכיצד לחלק את המשימות בין עובדיו לצורך הגעה לאפקטיביות מקסימלית
  4. יחסי אנוש חמים – במחקר שנעשה בהרווארד נמצא כי זוהי אחת מן התכונות החשובות ביותר עבור עובדים. הם רואים אדם "חם" כמנהיג, הרבה יותר ממנהל "קר". יחסים חמים עם העובדים מאפשרים פתיחות ופתרון בעיות שמעלה משמעותית את הביצועים בעסק
  5. אמפתיה – היכולת להזדהות עם עובדייך ולפתח אכפתיות כלפיהם משפיעה משמעותית על הביצועים שלכם כמנהלים. לא מדובר רק ביחס, אלא ביכולת אמיתית לזהות ולהזדהות עם הבעיות של העובדים שלכם. מנהלים רבים מספקים פתרונות לעובדיהם בנושאים שכלל אינם קשורים בעבודה
  6. לקיחת אחריות – מנהל טוב לוקח אחריות על עובדיו, על יעדיו ועל הדרך שבה הוא בוחר. ההנהלה וגם העובדים יודעים להעריך מנהל שיודע לקחת אחריות כאשר מצליח וגם כאשר נכשל. מנהל אחראי יודע לא רק לקחת אחריות בכישלון, אלא גם למצוא את השגיאות ולדעת לתקן אותן
  7. כנות ואמינות – העובדים והמנהלים שלכם יעריכו אתכם הרבה יותר אם תהיו אמיתיים איתם. לשקרים בסופו של דבר יש נטייה "לצוף" למעלה. אם עובד שלכם אינו מתאים למשימה מסוימת שקפו לו את הדבר. אין זה אומר שצריך להיות ישיר בצורה שתפגע בעובד, אך עדיין חשוב שיבין את המצב לאשורו. אם החלטתם לתת משימה לעובד מסוים במקום עובד אחר ואתם יודעים שמדובר במקרה רגיש קחו את העובד לשיחה ושקפו לו את המצב. אם המנהל שלכם דורש תשובה, תנו לו תשובה אמיתית וכנה וכזו שתשקף את המצב האמיתי
  8. סבלנות – נסו להיזכר בתקופה שבה אתם הייתם עובדים מתחילים. האם המנהלים שלכם נתנו לכם את הזמן להתאקלם? האם הם לחצו כל הזמן לתוצאות או לימדו אתכם וחנכו אתכם? זה בסדר לדרוש מהעובדים שלכם, אך חשוב לוודא שאתם דורשים את הדברים הנכונים מהעובדים הנכונים ונותנים להם את הזמן להתאקלם
  9. אל תפחדו לדרוש – מהמנהל שלכם, מהעובדים שלכם מהמקבילים שלכם. מנהל טוב יודע כיצד לנצל את המשאבים שמסביבו על מנת להגיע ליעדיו. עובדים רבים מדווחים כי הם מאוכזבים מכך שהמנהל שלהם לא דורש מהם יותר. מנהל טוב יודע להביא את העובדים שלו למקסימום ולדחוף אותם במעלה מדרג הביצועים
  10. גמישות – להתגמש נתפס לעיתים רבות בשורה אחת עם המילה "להתקפל". בפועל, מנהל טוב מבין שהוא אינו תמיד יכול לקבל את מה שהוא רוצה. המנהלים הטובים באמת יודעים מתי מומלץ להתגמש ומתי צריך לעמוד על שלך ולא לוותר
  11. קבלת החלטות – תפקידו של מנהל הוא לקחת החלטות. לא כולם תמיד אוהבים את ההחלטות שאנו לוקחים ולא תמיד אנו לוקחים את ההחלטות הנכונות. מנהל טוב יודע לשים בצד שיקולי אגו וחשיבה אמוציונאלית ולקחת את ההחלטות הטובות ביותר עבורו, עבור הארגון ועבור צוות עובדיו
  12. יכולת בקרה – מנהל טוב חייב לבקר את התהליכים, המשימות ואת ההתנהלות של עובדיו. כאשר מתקבלת החלטה ותכנית עבודה יוצאת לפועל, המנהל חייב להיות העיניים בשטח ולוודא שהדברים יוצאים לפועל כמתוכנן. כאשר המנהל אינו מבצע בקרה, התהליכים אינם מתקיימים כפי שתכנן

 

אז איך הופכים למנהל שהוא גם מנהיג?

כפי שהצגתי במאמר זה, ניהול הוא תכונה נרכשת שניתן לעבודה עליה ולשפרה. מנהיגות לעומת ניהול קשה יותר לשפר והיכולת הביולוגית שאיתה נולדנו משפיעה רבות על יכולתנו להנהיג. ולמרות זאת, מנהל שבאמת רוצה להיות מנהיג ומתחייב לתהליך, בהחלט יכול לתרגל את התכונות המנהיגותיות שעליהן דיברנו ולהגיע לנקודה שבה הוא מניע את העובדים שלו משום שהם הולכים אחריו ולא בגלל שהוא מוגדר כמנהל שלהם.

 

רוצים שנסייע לכם בייעוץ? השאירו פרטים בתחתית העמוד ונשמח לסייע.

אולי יעניין אותך גם:
FB